Förutsägbart?



Läste nyligen på en spansk sida att det i USA finns en superdator som tydligen har räknat ut att Italien vinner VM. I finalen slår man Brasilien.
Man kan tycka vad man vill om detta men amerikanarna säger att datorn räknat ut rätt vinnare under de tre senaste slutspelen. Endast några skrällmatcher har den missat. Skrällar som, enligt dem själva, att Rumänien slog Argentina 1994, att Senegal slog Sverige och att Sydkorea slog Italien 2002. Säga vad man vill men hur kul är det att veta allt om nu datorn har rätt, vilket den förhoppningsvis inte har?

Det är annars just skrällarna som förgyller ett mästerskap. Det är alltid någon som överraskar och går långt. I EM kommer man tydligen hela vägen, Både Danmark och Grekland skrällde och vann otippat sina mästerskap medan VMs skrällar kommit till semifinal som längst.
Alla minns vi Kamerun 1990 som dock bara gick till kvarstfinal. Polen däremot kom trea 1982, Belgien fyra 1986, Sverige trea och Bulgarien fyra 1994, Kroatien trea 1998 och Turkiet trea samt Sydkorea fyra 2002.
Vad vore mästerskapen utan alla dessa skrällar?
Ja då kanske det skulle bli som "superdatorn" sa varje gång.
Otroligt trist och förutsägbart. Mycket av spänningen och passionen skulle försvinna.

Nä fram med mer spänning och action!!

Kommentarer
Postat av: John Larsson

Jag håller med Datorn. Hur spännande är VM egentligen? Ser man historiskt så ligger det mycket i gamle Linikers uttalande. "Football is a simple game where 22 players play against each other and in the end Germany wins". Det finns inga skrällar bland vinnarna (undantaget England -66, men det får du inte säga högt...).
Tredjeplatsen kallas ju "tröstprismatch" och är inget som lockar De Stora. Har man målet att vinna guld men torskar semin så verkar luften liksom gå ut (England -90, Holland -98), medan de "små" länderna ser det som en enorm framgång att ta med en medalj hem från den finaste turneringen i den finaste sporten.
Har reviderat mitt tips till att omfatta Argentina och Italien i final (har dock inte kollat på de teoretiska möjligheterna för ett sådant utfall än). Fast efter Ronaldinhos orgasmiskt vackra mål mot Cadiz så seglar Brasilien upp som het kandidat till motståndare mot Italien. Fast så länge mätta spelare som Ronaldo (på fler än ett sätt), Roberto Carlos och Cafu är givna i o selecao blir det hemresa i kvarten?

Postat av: Robban

John min vän. Intressanta synpunkter du har men nu har du nog tagit dig vatten över huvudet. Inga skrällar bland vinnarna sa du. Inte i finalerna men stora lag har fallit på vägen dit. Brasilien 1986 och 1990, Colombia 1994, Italien 1998 samt Argentina, Frankrike och Tjeckien 2002 för att bara nämna några. 1994 gick inte ens England till mästerskapet överhuvudtaget, och 1998 missade Holland. Inga slutgiltiga vinnare kanske men storlag fyllda med stjärnor i allra högsta grad. Så visst finns det överraskningar och spänning i fotboll. Sedan kan jag hålla med om att när det väl är final så är vinnaren oftast lättippad.
Brasilien tippas förresten slå ut Spanien på tal om ditt tips contra datorns =)
Vi får tippa utgången av VM snart tycker jag och sedan jämföra efteråt vem som har mest känsla. Antar du vadet?

2006-04-30 @ 22:42:38
Postat av: John Larsson

Robbo min vän, vadet är givetvis antaget. Snackade med en kompis igår över två liter sangria (99 spänn på Byns Bistro!) om ett omfattande vad, som innefattade hela gruppspelet samt vinnare, tvåa och skyttekung. Låter som en utmaning...

Givetvis faller stora lag på vägen fram, det är liksom en inneboende självklarhet i sportens värld eftersom bara ett lag kan vinna. Stora (förhands)favoriter har fallit, där jag vill lyfta fram Brasilien anno -82 som det kanske främsta exemplet. Jag är betydligt mer tveksam till Colombia och Tjeckien, som i min bok aldrig varit annat än "outsiders" i racet om medaljerna. Att nämna lag som inte ens tog sig till slutspel visar på en grundläggande brist på respekt för kvalets dynamik (var det inte Norge som slog ut England?). Klarar man sig inte ens förbi ett land som Norge (ens under Drillo-eran) så är man ingen favorit och spelarna håller uppenbarligen inte den klass som pengakåta agenter/reklamgubbar eller Goal och andra tabloidtidningar vill få det att framstå som. :)

2006-05-01 @ 14:20:42
URL: http://laphroaigh.blogg.se/
Postat av: Robban

Bra John, vi får sätta oss ner med våra tips inom en snar framtid! =)

2006-05-01 @ 20:25:18
Postat av: Johan

Jag håller med John. Frågan är egentligen när ett lag kan anses som favorit. Inför varje stort mästerskap är det alltid samma lag det pratas om. Under själva turneringen är det alltid andra lag som dyker upp. Oftast genom attraktiv och offensiv fotboll. Eller genom disciplinerat försvarsspel. I det senare bör väl snarast Greklands triumf i senaste EM räknas in. När VM/EM väl summeras pratar man sällan om skrällar. Det är i stort sätt bara innan mästerskapen. Grekland var visserligen en skräll. Men segern var ändå logisk. Bäst försvarsspel brukar räcka långt.

2006-05-02 @ 09:28:23
URL: http://fotbollochkultur.blogg.se
Postat av: Johan

Åh, skrev ett jättebra inlägg. Sen flippa datorn. Jävla JMG. Nu orkar jag inte skriva det igen. Trots att detta inlägg förmodligen blir längre. Ja, ja. Så går det ibland. Jag tror dock inte på datorn. Italien lär inte vinna. Har dom egentligen någon spelare under 35? Vi får väl göra något sorts VM-tips va? Vi måste ju mäta våra krafter. Själv tror jag Brasilien vinner. Förutsägbart? Tråkigt? Men just nu ser jag ingen utmanare.

2006-05-02 @ 09:36:17
URL: http://fotbollochkultur.blogg.se
Postat av: Johan

Fast nu kom ju inägget med. Trots att det stod att det blev fel. Jävla JMG. Nu ska jag sluta skriva inlägg. Ha det bra.

2006-05-02 @ 09:37:59
URL: http://fotbollochkultur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback